Loading...
Revoluce v MTB potvrzena: UCI od roku 2026 povoluje 32palcová kola

Revoluce v MTB potvrzena: UCI od roku 2026 povoluje 32palcová kola

21/11/2025

Ještě nedávno jsem v článku o CRAFT BIKE DAYS 2025 rozebíral odvážné vize inženýrů a ptal se, zda je svět cyklistiky připraven na 32palcová kola. Dnes už nemusíme spekulovat. To, co vypadalo jako odvážný experiment malých dílen, se oficiálně může stát realitou nejvyšších soutěží. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) potvrdila, že od roku 2026 padají limity velikosti kol.



Informaci, která zásadně mění pravidla hry, potvrdil Fabrice Tiano z UCI. Podle nového znění pravidel nebude pro disciplíny Cross-Country (XCO) ani Sjezd (DH) stanovena žádná maximální velikost kol.


UCI tímto krokem jasně deklaruje svůj postoj: Horská cyklistika má být laboratoří inovací. Zatímco silniční cyklistika je svázána přísnými technickými předpisy, biky dostávají volnou ruku. Od sezóny 2026 tak nic nebrání tomu, aby se na startovní čáru Světového poháru postavily stroje na obřích 32palcových kolech.


Od konceptů k realitě

Zatímco na akcích typu Craft Bike Days jsme viděli často "punková" a vizionářská řešení, velcí hráči už testují v terénu. Důkazem je Project Fahrenheit od švýcarského BMC, který se objevil během letošního Světového poháru v Andoře.

Nešlo o výstavní maketu. Titouan Carod na tomto stroji absolvoval tréningová kola. Šlo o upravený rám modelu Fourstroke který byl osazený 32palcovými výplety.


Něco podobné zkusilo i rakouské KTM v Lenzerheide. Představili prototyp nazvaný Project Sixty-Four 32". Na rozdíl od BMC šlo o čistokrevný hardtail. Kolo bylo postaveno na 32palcových kolech Mavic a využívalo vidlici s extrémně krátkým offsetem.



Proč 32 palců? Fyzika vs Geometrie


Proč se vůbec pouštět do větších kol? Argumenty jsou čistě fyzikální:

Průchodnost terénem: Větší kolo má menší nájezdový úhel na překážku. Tam, kde 29palcové kolo narazí, 32ka se snáze převalí.


Setrvačnost a trakce: Větší objem pláště umožňuje vozit nižší tlaky, což radikálně zvyšuje přilnavost. Jakmile se taková masa roztočí, lépe udržuje rychlost na rozbitých rovinách.


Má to však i svá úskalí. Větší kolo znamená vyšší rotační hmotnost, což zhoršuje akceleraci. Ještě větším problémem je geometrie. Pro nižší jezdce je téměř nemožné dostat řídítka do optimální závodní polohy. I proto na prototypech vidíme extrémní negativní představce a integrované kokpity, které se snaží srazit předek co nejníže.


Co nás čeká v roce 2026?


Rozhodnutí UCI definitivně otevírá dveře novému trendu. Je pravděpodobné, že v roce 2026 uvidíme první závodní nasazení těchto kol a že v budoucnu se budou ve startovním poli míchat 32palcová kola s těmi 29palcovými, zejména podle výšky jezdců nebo obtížnosti tratě. Nová éra přichází.




Zdroje fotografií: Pinkbike.commtb-news.debikerumor.com

Filip Nemec
Nemec.filip002@gmail.com

Volám sa Filip, som zo Slovenska a cyklistiku som si zamiloval. Venujem sa xc a maratónom, no moje základy mám pevne položené v endure. Baví ma posúvať svoje hranice, pretekať a dokazovať, že tvrdá práca...

Volám sa Filip, som zo Slovenska a cyklistiku som si zamiloval. Venujem sa xc a maratónom, no moje základy mám pevne položené v endure. Baví ma posúvať svoje hranice, pretekať a dokazovať, že tvrdá práca...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů