Loading...
Záhada geometrie: co vám řeknou čísla v tabulce

Záhada geometrie: co vám řeknou čísla v tabulce

30/11/2025

Jestli jste už někdy vybírali jakékoli kolo, jistě jste narazily na tabulku geometrie. Chcete vědět, co které číslo znamená, ale pojmy jako reach a stack jsou pro vás španělská vesnice? Právě pro vás jsme připravily zjednodušenou příručku s nejzákladnějšími údaji, díky které se při výběru nespálíte!


Úhel hlavové trubky: Jak agresivní je vaše jízda? 

Úhel hlavové trubky ukazuje, jak moc je vidlice „položená“.
Strmější úhel (zhruba 72–74°) znamená rychlé, přesné řízení. Typické pro silniční kola a sportovní gravely.
Položenější úhel (asi 64–67°) přidává stabilitu a jistotu ve vyšších rychlostech. Najdete ho u trailových a enduro kol.

Obecné pravidlo je jednoduché: čím menší úhel, tím stabilnější jízda. Čím větší, tím ostřejší reakce.



Reach a stack: sedne vám nové kolo?

Reach udává, jak daleko máte řídítka od středu šlapání. Delší reach dává víc prostoru a jistoty ve sjezdech. Kratší usnadňuje ovládání a je pohodlnější pro rekreační tempo.
Stack určuje výšku řídítek. Vyšší znamená uvolněnější posed. Nižší je sportovnější a aerodynamičtější, je ale méně pohodlný.

Tyto dva rozměry nejlépe popisují, jak se budete na kole cítit. Doporučujeme porovnat s rozměry na vašem kole.



Zadní stavba a rozvor: hravost vs. stabilita

Anglicky chainstay a wheelbase určují, jak bude kolo reagovat v technických pasážích.
Kratší zadní stavba přináší svižnost a dobrou akceleraci. Delší zlepšuje stabilitu a efektivitu při stoupání.
Rozvor funguje podobně: kratší je živý a obratný, delší přináší klid ve vysoké rychlosti.



Sedlový úhel: pohodlí nebo výkon

Strmější sedlový úhel (u MTB kolem 75–77°, u silnic 73–74°) posouvá jezdce nad střed šlapání. To zvyšuje efektivitu a podporuje silový záběr.
Mírnější úhel (okolo 72°) nabízí uvolněnější, pohodlnější posed – vhodný spíše pro hobby jezdce.

Pokud nechcete strávit hodiny studováním technických detailů, zkontrolujte si alespoň tyto základní. Už od počítače z nich jde totiž vyčíst charakter celého kola. Stačí pár stupňů nebo milimetrů a z jednoho kola je závodní sprinter, z jiného pohodlný stroj na celodenní výlety.


Zdroje obrázků: brainybiker.com, myvelofit.com, cycling-obsession.com


Jonáš Onderčanin
jonas.ondercanin@gmail.com

Jsem hobby rider ze středních Čech. Od mala se věnuji horské cyklistice, od cross-country po trailové ježdění.

Jonáš
Onderčanin
jonas.ondercanin@gmail.com

Jsem hobby rider ze středních Čech. Od mala se věnuji horské cyklistice, od cross-country po trailové ježdění.

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů