Loading...
TEST: Jedno kolo vládne všem. Tohle je nový TREK Madone 8

TEST: Jedno kolo vládne všem. Tohle je nový TREK Madone 8

27/06/2024

Je nejlepší, je nejrychlejší, nejlehčí... to říká každá značka o každém svém novém kole. Aby ne! Když si ale značka věří natolik, že novým modelem sloučí své dvě řady, tak to takovému prohlášení dodá váhu.

A přesně to se stalo u amerického Treku. Přichází nová Madone Gen 8, která je pochopitelně nástupcem předchozí generace 7. Co je ale zajímavější, tak je taky nástupcem Émondy! Jak je to možné? Vždyť jsou to přeci dvě odlišná kola! Madone - dlouhá léta synonymum pro aerodynamickou střelu, Émonda pak naopak nejostřejší nástroj pro vrchaře. To jde naprosto proti sobě. Nebo ne?

Nová Madone Gen 8 - jedno kolo, které má vládnout všem?Nová Madone Gen 8 - jedno kolo, které má vládnout všem?


Trek říká něco jiného. A já měl možnost si toto tvrzení ověřit na vlastní kůži. Do ruky se mi totiž dostala zbrusu nová Madone 8. Konkrétně SL 6 AXS. Tedy "nižší" specifikace rámu, která je na rozdíl od verze SLR udělána z karbonu pojmenovaného OCLV 500. Vyšší, již zmíněná SLR, využívá OCLV 900. Jak pak už název napovídá, tak bude kolo postaveno na bezdrátovém Sramu. Ke konkrétní specifikaci, jízdním dojmům a mému hodnocení se pak dostaneme později. Nejprve se pojďme podívat na to, co říká Trek samotný.


Jedno kolo vládne všem

Dlouhá léta platilo, že máme kolo aerodynamické - placaté, rychlé a používá se na roviny. A do hor, že se bere kolo subtilnější, lehčí, reaktivnější. Tento stereotyp chce ovšem Trek zbořit. Dle jejich měření a informačních materiálů se tyto dva světy mohou propojit a přinést to nejlepší z obou světů. Konkrétně jim pak při různých simulacích a měřeních v tunelu vyšla nová Madone. Kolo, které je subtilnější a lehčí než jeho předchůdci, ale zároveň si ponechává svou rychlost a aerodynamiku. Z předchozího modelu pak Madone podědila prvek IsoFlow, jehož hlavním úkolem je tlumení vibrací a zpohodlnění kola. Tedy ještě takový drobný přesah do třetí větvě silničních kol, kterou jsem nezmínil - endurance. A povedlo se tedy Treku udělat perfektní kompromis všech třech kategorií, nebo vznikl paskvil, který nevyniká vlastně v ničem? To se dozvíte v dalších řádcích! 

Prvek IsoFlow, který má za úkol zjemnit otřesyPrvek IsoFlow, který má za úkol zjemnit otřesy

Co je nového?


Pojďme ale hezky popořadě! Nejprve si představíme jednotlivé novinky Madony. Již na první pohled prošel rám odtučňovací kůrou. A to nejen na váze, ale také vizuálně. Ve stejné specifikaci a provedení by měl nový rám být o 320 gramů lehčí než předchozí Madone a stejně lehký jako ten Émondy. Hmotnost rámu ve velikosti ML Madone SLR Gen 8 v barvě MaIe Gloss/Carbon Smoke je 796g pro rám, vidlice pak váží 350g.

Prvek IsoFlow by pak měl být lehčí a o 80 % poddajnější ve směru otřesů. Zjednodušeně - měl by lépe pružit. Zda je to pravda vám řeknu v samotné recenzi. Čemu Trek dává velkou váhu je aerodynamika. Koneckonců Madone je stále etalonem onoho rychlého kola pro sprintery a klasikáře. Překvapivě nám Trek oznámil, že NE vše na kole je aerodynamičtější než u generace 7. 

Testování ve větrném tuneluTestování ve větrném tunelu


Alespoň ne v tunelu a ideálních podmínkách. Na kole se totiž nejezdí v laboratoři a to je něco, s čím plně souhlasím a už delší dobu o tom mluvím. To, že něco vychází lépe na papíře, v teorii nebo perfektním prostředí ještě neznamená, že je to lepší v realitě. Tady tedy dávám Treku velký palec nahoru za to, že se snaží implementovat skutečné podmínky. Dle jejich vyjádření spoléhají spíše na počítačové modely a simulace, které dříve nebyly možné. Konkrétně např. nově pozměněný rozměr, tvar a pozice řídítek je při měření samotného kola horší, než byl u předchozí generace. Pokud ale posadíme na kolo jezdce, tak se situace drasticky mění. Řídítka byla upravena tak, aby zjednodušeně řečeno "rozrážela" vzduch před nohami jezdce, což má mnohem větší vliv, než když udělají nejaerodynamičtější řídítka sama o sobě. 

Trek říká onomu rozrážení vzduchu řídítky Trek říká onomu rozrážení vzduchu řídítky "Shielding efect"


To samé platí pro nový tvar trubek, které by měly být efektivnější v reálných podmínkách venku na silnici.Trek blíže zkoumal místa, kde není nutné mít rám co nejaerodynamičtější a kde je možné ubrat hmotnost. Například na spodní rámové trubce, která je ovlivněna prouděním vzduchu od točícího se předního kola. 

Dále pak byla představena kombinace aero košíku a lahví. Něco podobného, jako známe z časovek. Ty dostanete k Madone ve verzích SLR. Tento prvek vám pak opět zlepší aerodynamiku oproti klasice.

Zajímavá je i redukce počtu velikostí z 8 na 6. Z toho budou mít radost zejména prodejci, jelikož jsou nově rámy univerzálnější. Rámy ve velikosti 52 a 54 byly sloučeny do M a 62 se schovala nově pod XL, která má ale delší sedlovou trubku, která dovolí poskládat se na kolo i vyšším jezdcům.

Jízdní dojmy

A teď to, na co všichni čekáte! Jaké to vlastně je? Povedla se Treku ona kombinace všech 2 (resp. 3 dle mého názoru v úvodu) větví silniček? Krátká odpověď - spíš ano. Ale možná trochu jinak, než byste čekali!

Kolo je rychlé. Vážně. Ač to jde proti všem mým léty naučeným přesvědčením, že placatější = rychlejší, tak kolo i přes subtilnější tvary jede jako šílené. Čím vyšší rychlost, tím lepší. Ne, že by do kopce bylo líné, ale rychlosti přes 40 km/h kolu prostě chutnají víc. Ač jde tedy o přímého nástupce Émondy, tak si myslím, že víc genů zde pořád zůstalo z Madony. Jenže přichází do tohohle genetického milostného trojúhelníku třetí člověk. Trochu jak španělská telenovela, co? 

Rychlý, lehký, pohodlný... nebo všechno dokupy?Rychlá, lehká, pohodlná... nebo všechno dokupy?


Tím třetím je Domane. Endurance model, který je stavěný na pohodlí, vytrvalost. Od nové Madony jsem čekal právě onu rychlost předchozích generací a lehkost darovanou řadou Émonda. Po prvních několika kilometrech jsem se ale nemohl nabažit pohodlí, které tahle černá střela přináší. Možná jsem jen měl smůlu na předchozí silničky, které mě vždy trestaly na každé nerovnosti, ale tohle jsem ještě vážně nezažil. Těžko se to popisuje, ale měl jsem pocit, jako kdyby někdo vzal ostrou hranku každé nerovnosti na silnici a zabrousil ji pilníkem. Strůjcem tohoto pocitu je prvek IsoFlow ve spolupráci s 28 mm plášti Bontrager, které zde u všech modelů od SL 6 nahoru dostanete v bezdušovém provedení. Po pár dnech si na to člověk zvykne a začne to považovat za standart, ale to první přesednutí je jako objevit úplně nový svět silniční cyklistiky. Parádní!


Sedlo zde dostanete poměrně klasické, ovšem rozhodně neurazí


Posed na kole je poměrně krátký. Ani s vyšší polohou představce tak díky tomu není problém zalehnout do aero pozice. Prvních pár šlápnutí na novém kole je vždy trošku nezvyk, ale tady jsem si zvykl rychle. Geometrie je dost odlišná od mojí silničky, tak mi ze začátku kolo přišlo vratké. Také mám upozornění pro jezdce, kteří vozí kufry hodně vzadu a mají poměrně velkou nohu na svou výšku (44-5 při 177 cm) jako já. Při prudkém zatočení si narazím pláštěm do špičky přední nohy na pedálu. Když s tím člověk počítá, tak se nic neděje. Pokud na to ale není zvyklý, tak se trochu lekne. Každopádně to se děje u většiny moderních kol a hlavně vás to v běžné jízdě vůbec neomezuje. Pokud neděláte kraviny na semaforu nebo nejezdíte na Madone cyklokros, tak nikdy nevytočíte přední kolo do úhlu, kde si škrtnete špičkou. Je však dobré mít to na paměti.

O pohodlí se zde stará prvek IsoFlow. A daří se mu to skvěle!O pohodlí se zde stará prvek IsoFlow. A daří se mu to skvěle!

Ve chvíli, kdy se začnete pohybovat v běžnějších silničních rychlostech, tak se naopak kolo stává neskutečně stabilní a předvídatelné. Nejenom, že ve vyšších rychlostech se kolo pohybuje kupředu velice dravě, ale taky dává hroznou jistotu. Vzhledem k absenci "placatosti" a k designu Treku pro reálný svět, který jsem popsal výše, se kolo chová, jak kdyby ho vliv bočního větru vůbec nezajímal. A není to jen profilem a nižší výškou ráfků, které shodou okolností vozím už několik desítek tisíc kilometrů i na svém kole. 

Tudíž jak shrnout nový rám? Moje zkušenosti je taková - Klidný, rychlý a pohodlný. Vrchařské schopnosti se interpretují špatně, protože do nich promlouvá více faktorů. Tím nejdůležitějším je váha, která je zde stejná jako u Émondy (rámová sada). Pak už samozřejmě záleží na osazení a nastavení, které zvolíte. Naše SL 6 s nižšími ráfky je myslím solidní univerzál na oba terény. Když už jsme u toho - nechci ani domýšlet, jak musí na rovině fungovat topmodely s dalšími aero detaily a hlavně vyššími koly. 

K pohodlí přispívají i 28 mm pláště Bontrager R3K pohodlí přispívají i 28 mm pláště Bontrager R3

Specifikace

Nám konkrétně dorazila na test Madone gen 8 SL 6 AXS ve velikosti ML. Pojďme tuto směsici čísel a písmen rozklíčovat. SL - jak jsem již v úvodu naznačil, znamená nižší variantu rámu. Nabídne veškeré novinky, technologie a vymoženosti vyššího SLR rámu, ale při zachování nižší ceny a vyšší váhy. U SL variant také nedostanete zmíněné košíky a aero lahve, ani kombo řídítka. Šestka pak znamená modelovou řadu a AXS jasně značí, že se jedná o model na bezdrátovém Sramu. Ten je tu kompletně v režii Rivalu. Samozřejmě v 12 rychlostním provedení a pochopitelně na kotoučových brzdách. Z toho vyplývá také přítomnost pevných os. Pozitivní zprávou je přítomnost UDH patky. ML pak už znamená jen velikost, která je na mých 177 cm naprosto v pořádku. Osobně bych samozřejmě ihned poslal níž představec, ale to už je spíše otázka individuálního nastavení každého jezdce.

Dorazila nám konkrétně Madone gen 8 SL 6Dorazila nám konkrétně Madone gen 8 SL 6


Sram na silnici je čím dál rozšířenější, ale já osobně na něm ještě tolik nenajel. Chtělo to tak trochu zvykání. Zejména na tvar pák, který je dost jiný než u konkurenčního Shimana. Jinak je ale zkušenost s Rivalem velice pozitivní. Řazení je přesné, hladké a celý pohon je neskutečně tichý. Nikde nic nevrže, nerachtá a neklepe. Způsob řazení na Sramu (pouze 2 páčky) je velice intuitivní a po pár zařazení o něm přestanete přemýšlet. 

Kazeta má vskutku netradičně obrovský rozsahKazeta má vskutku netradičně obrovský rozsah


Vzhledem k profilu kol (35 mm), velikosti kazety a absenci kombo řídítek - tedy možnosti většího nastavení klasické oddělené dvojice - se domnívám, že SL bude mířená na "širší publikum". Tedy na cyklisty, kteří chtějí univerzální kolo na víc profilů - koneckonců tak, jak nová Madone zamýšlí. Kazeta je zde totiž 10-36. V kombinaci s klikami 48/35 dostáváme opravdu lehké převody, která vás nemůžou omezit snad nikde. Pokud jste ale špičkový závodník, který potřebuje šlapat i v rychlostech nad 50 - 55 km/h, tak možná budete muset sáhnout po větším převodníku, občas jsem měl totiž pocit, že těžší převody dochází. Pro běžného cyklistu ale toto nebude problém. 


Rival překvapil zejména tím, jak extrémně tichý jeRival překvapil zejména tím, jak extrémně tichý je


Extrémně pozitivně vnímám přítomnost wattmetru již v základu. To je věc, která musí potěšit každého cyklistu. Karbonová kola Bontrager Aeolus Elite 35 plní přesně to, co od nich očekáváte. Skvěle univerzální profil, ovšem znáte to - vyšší ráfky jsou prostě víc sexy. Na ty si zde ale budete muset připlatit, protože se vyskytují až u vyšších specifikací. Každopádně u verzí od SL 6 nahoru je dostanete v bezdušovém provedení. Pokud by vás napadlo koupit rámovou sadu a osadit si novou Madonu podle sebe, tak můžete. Pozor si ale dejte na to, že SLR varianty nejsou připraveny na mechanické sady. Na druhou stranu SLR rám s mechanikou asi nikdo v plánu stavět nemá...

Uměl bych si to představit? Uměl...Uměl bych si to představit? Uměl...


Toliko asi k nové Madone SL 6 AXS. Midrange model, který míří na výkonností cyklisty, kteří možná nechtějí nebo nepotřebují až tak nekompromisní závodní stroj, který by je však omezoval třeba v možnosti nastavení apod. SL 6 vás rozhodně nezklame ve vyšších rychlostech a na rozbitějších silnicích. A oproti vyšší modelům ani nezlikviduje vaše konto. Cena je zde nastavena na 144 490 Kč.

MODELY

A co ty ostatní modely? To bude dlouhá kapitola sama o sobě. Trek si totiž letos připravil opravdu širokou nabídku a rozsah osazení a cen! 

Madone SL 5

Nejníže postavená Madone přichází pochopitelně na SL rámu. Hliníková kola a dvanáctkové Shimano 105 R7120. K dostání je v černé, modré a bílé barvě. Cena je zde nastavena na 91 990 Kč. 

SL 5 v černé barvěSL 5 v černé barvě


Madone SL 6


Hned po ní přichází SL 6 bez přívlastku AXS. Tedy opět model na Shimanu. Karbonová kola Aeolus Elite 35, Shimano 105 Di2. Tento model je k dostání v červené, černé a bílé variantě. Cenovka je nastavena na 131 490 Kč.
Madone SL 6 v bílé barvěMadone SL 6 v bílé barvě s menším nenápadným logem

Madone SL 6 AXS

Ekvivalent SL 6 na Sramu. Konkrétně bezdrátový Sram Rival s wattmetrem, karbonová kola atd. Cenovka se zde zastavila na oněch 144 490 Kč. K dostání je v černém variantě, jako byla v našem testu a také v červené, kterou vidíte na obrázku.

Madone SL 6 AXS v červené barvě. Skinwall pláště zde sedí parádě!Madone SL 6 AXS v červené barvě. Skinwall pláště zde sedí parádě!

Madone SL 7

Začínáme se dostávat do poměrně zajímavých vod, byť stále na "horším" rámu. SL 7 disponuje sadou od Shimana. Konkrétně elektrickou Ultegrou. Zde již za našich 170 990 Kč dostaneme kromě lepší sady také lepší kola s vyšším profilem. Zde jsou již barevné varianty o dost zajímavější. Hodně divoká černo - fialovo - oranžová, jako vidíme na obrázku a nebo mírnější  šedo - černo - červená. 

Hodně divoká kombinace u SL 7Hodně divoká kombinace u SL 7

Madone SLR 7

Tady již přichází na řadu písmenko R, které nám značí lepší materiál rámu a také několik dalších bonusů, které jsem popsal nahoře. Konkrétně u SLR 7 můžeme za cenu 236 990 Kč očekávat opět Aeolus Pro 51 kola, elektrickou Ultegru, ale také třeba poprvé kombo řídítka. K dostání je v jak v klasických barevných provedeních, tak v Project One variantě - tedy custom barvě, kterou vám Trek na zakázku dokáže dodat. Na foto společně s lahvemi také v Project One designu. 

Tohle je opravdu skvělá podívaná! SLR 7 v barvách týmu Lidl-TrekTohle je opravdu skvělá podívaná! SLR 7 v barvách týmu Lidl-Trek

Madone SLR 7 AXS

Začíná se nám tu opakovat pattern, takže už je zřejmé, že toto kolo bude Sram variantou toho předchozího. Zde se již dostáváme do hodně prémiových vod. Cenovka 249 990 Kč tomu pak odpovídá. Přichází zde ke slovu Sram Force AXS D2, opět kliky s wattmetrem, integrovaný kokpit atd. Jedna z možných barevných variant SLR 7 AXSJedna z možných barevných variant SLR 7 AXS

Madone SLR 9 a SLR 9 AXS

Devítka u Treku značí, že výš už to nejde. Model SLR 9 totiž přináší to nejlepší, co lze na kolech najít. S cenovkou 355 490 Kč za Shimano verzi, resp. 368 490 Kč za verzi AXS už se bavíme o tom nejlepším, co jde na trhu najít.
SLR 9 a SLR 9 AXS nabídnou shodně Bontrager Aeolus RSL 51 kola, RSL sedlo. samozřejmě kombo kokpit atd. Shimano verze je postavena na Dura-Ace 9200 a AXS verze pak RED AXS E1. Tohle je kolo, na kterém něco jako kompromis vážně nenajdete. 
SLR 9 ve verzi AXSSLR 9 ve verzi AXS

Dominik Petrnoušek
dominiknousek@gmail.com

Do 15 jsem byl tlustej kluk u počítače. Pak jsem objevil kolo. Brzo jsem ale pochopil, že moje výkony mě vážně neuživí. Tak jsem si z toho radši začal dělat srandu na internetu. A tak vznikl Cyklistickey

Dominik
Petrnoušek
dominiknousek@gmail.com

Do 15 jsem byl tlustej kluk u počítače. Pak jsem objevil kolo. Brzo jsem ale pochopil, že moje výkony mě vážně neuživí. Tak jsem si z toho radši začal dělat srandu na internetu. A tak vznikl Cyklistickey

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů