Strojové učení a umělá inteligence, takový je začátek roku 2024 pro Shimano
14/01/2024
Přibližně před dvěma měsíci zde vyšel článek o využití AI u odpružení dceřiných společností SRAM. Jeho hlavní konkurent, japonská značka Shimano, nezůstává pozadu. Začátkem ledna se objevily informace o využití strojového učení a umělé inteligence pro produkty z MTB a gravel řad japonského výrobce.
Rozkres kola k patentu o využití AI (zdroj: Shimano)
Návrh byl podán už před čtyřmi lety, ale oficiálního uznání a zapsaní patentu se Shimanu dostalo až 9. ledna 2024. Novinka je cílená hlavně na horská kola, ale využití najde i na gravelech, kde jezdci využívají teleskopických sedlovek a vzduchového odpružení. Podle popisu patentu je chystané i využití pro elektrokola, kde by AI měla obstarávat obsluhu dopomocí motoru a hospodaření s baterií.
Módy nastavení využití umělé inteligence (zdroj: Shimano)
Návrh počítá s tím, že se bude jednat o malý displej přichycený na řídítka podobně jako dnes hojně využívané cyklocomputery. Pomocí strojového učení a umělé inteligence by zařízení mělo být schopno ovládat teleskopickou sedlovku a nastavení vidlice s tlumičem, a to během jízdy. Jezdec bude mít na výběr ze dvou módů. Plně automatický, kdy zařízení bude fungovat zcela samostatně, a možnost nastavení „trasy“, kdy jezdec může přednastavit povely do zařízení, a to během trasy povely splní. To je tedy, alespoň plán japonských inženýrů.
Toho, že by přístroj nefungoval podle představ, se jezdec nemusí obávat. Shimano slibuje funkci, kterou bude moct uživatel chování umělé inteligence pochválil likem
a pokárat dislikem. Tím by si každý měl vychovat svého cyklopomocníka podle svých preferencí.
Je tu problém
Na rozdíl od SRAMu, pod který spadá značka RockShox věnující se vidlicím, tlumičům a teleskopickým sedlovkám, Shimano nemá mezi svojí širokou nabídkou komponentů jedinou vidlici a natož tlumič. Proto je na místě otázka, zda Shimano představí i svůj systém odpružení, nebo začne spolupracovat s nějakou další firmou.
Koneckonců vše je ovšem jen na dlouhém papíru patentu 11 866 114 a to, jestli se v následujících sezónách budeme vozit na kolech, která možná budou chytřejší než jezdci, je v rukou inženýrů Shimana, ale pravděpodobně i otázkou rozpočtu, protože cyklistická elektronika často stojí hodně peněz.
Autor: Honza Vališ