Loading...
RECENZE: Silniční duše Rule - Perfektně skladné, lehké a jednoduché na obsluhu!

RECENZE: Silniční duše Rule - Perfektně skladné, lehké a jednoduché na obsluhu!

29/10/2024

V poslední době na silničních kolech ve velkém zažili rozvkět bezdušové pláště. Tato technologii přišla samozřejmě z horské cyklistiky a pro spoustu lidí dává smysl. Pláště lze foukat na nižší tlaky a tedy udělat celkově kolo pohodlnějším. Vedle toho pak přináší i možnost automatického zalepení defektu pomocí mléka. Velká část z nás včetně mě však stále vyznává tradiční duše. Ať už z důvodu, že s bezdušemi nemají dobré zkušenosti, což je ostatně i můj případ, nebo prostě z důvodu, že jim to přijde zbytečné a nemají ani potřebu je zkoušet. Standardní duše ale také mají svá omezení. Jsou poměrně velké, a tedy i špatně skladovatelné, a zároveň nejsou nejlehčí. Ať už při použití v kole, nebo prostě jen při vození v kapse. Italská společnost Rule stejně jako spousta dalších tak přišla s něčím lepším - "plastovými" dušemi AirTube. A jaké jsou?




Vyrábějí se z termoplastického polyuretanu neboli TPU. Ten kombinuje vlastnosti elastomerů a plastů a díky tomu přináší výbornou elasticitu, dobrou odolnost proti oděru a mechanickému poškození a zachování vlastností při různorodých teplotách. Navíc je snadno recyklovatelný. Ventilek je mosazný a pro větší trvanlivost a ochranu proti korozi potažený niklem.

Celkově se pak duše dělají v klasickém rozměru o průměru 28 palců a lze je použít pro pláště o šířce 23 až 28 mm. Ventilek je rovněž volitelně dlouhý a to od 45 přes 60 až po 85 mm. Není tak problém využít tyto duše i pro vysoké aero ráfky. Vhodný tlak je od klasických 6 až po 9 barů. Lze tak kola nabouchat tak, aby to lidově řečeno "zvonilo".




Při samotném rozbalení na vás vykoukne krásná oranžová duše, která je asi o polovinu menší, než běžná černá gumová. Je samozřejmě extrémně lehká. Prakticky necítíte, že jí v ruce máte. Ve specifikacích je ostatně napsáno 35 gramů. Já navážil dokonce ještě o gram méně. Klasická duše má něco okolo 80 až 100 gramů. Na obou kolech je tak možné ušetřit asi 120 gramů. Když se k tomu přidá ještě fakt, že tato hmotnost je rotující a tím je její efekt umocněn, rozhodně to nějaký ten watt ušetří.

Další výhodou je, že jsou krásně zabalené. To se extrémně hodí při vození v kapsách, kdy zaberou výrazně méně prostoru a vy tak nemusíte mít pocit, že máte narvaná záda vším možným. Jsou samozřejmě tací, kteří si vezmou všemožné brašničky nebo i tací, kteří nevozí náhradní duše vůbec. To jsou ale podle mého názoru hazardéři, jelikož na kole jezdím poměrně dost a defekty jsou chtě nebo nechtě běžnou součástí tohoto sportu. Spoléhat se v takovou chvíli na přátele s autem nebo vlak pak není ideální. Já osobně tak bez náhradní duše a pumpy s montpákami nevyjíždím. V takovou chvíli skladnost opravdu oceníte.




Při montáži jsem překvapivě zjistil, jak moc ulehčují tyto duše jejich vložení do plášťů. Tím, že nejsou gumové, hezky vklouznou do ráfku a po vyfouknutí mají i menší objem. Díky tomu se na ně mnohem lépe navléká plášť do patek.




Zda-li je efekt lehčích duší při jízdě znát nebo ne, je těžké otestovat. Na kole jsem se před jejich nasazením projel, abych měl porovnání. A skutečně mi lehkým náznakem přišlo, že to bylo poznat. Jednoznačné je to, že fyziku neoblomíme a z reálného hlediska rychlejší určitě jsou. Co se týče odolnosti defektu, zde jsem neměl výhradu. Za těch několik stovek až tisíc kilometrů jsem neměl jediný defekt. Je to však samozřejmě závislé na okolnostech. Jistě to znáte také, jsou části roku kdy nepíchnete ani jednou za čtvrt sezóny, a potom to schytáte třeba čtyřikrát za týden, nedejbože za den.

Více než vylepšené jízdní vlastnosti mi dělá větší radost právě zmíněná skladnost a lehkost. Já osobně bych tak koupil tuto duši klidně i jen jako náhradní, která je pro vození po kapsách naprosto skvělá. Její cena je na Cycli 289 Kč, což je zhruba stejné, jako u konkurenčních duší. V porovnání se standardní je to dvojnásobná cena, kterou bych ale rozhodně zkousl protiúčtem za to, jak dobře se duše vozí v kapse.

Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů