RECENZE: Fizik Artica GTX Road - Příjemné, teplé a překvapivě tuhé!
04/12/2024
Zimní tretry jsou v posledních letech mezi cyklisty čím dál tím víc oblíbené. Nejvíce můžeme takovou obuv potkat na nohou MTB cyklistů. Na silnici samozřejmě stále převládají klasické návleky, které si přetáhnete přes vaše normální tretry a do běžných teplot a na kratší výjezdy to stačí. Nesou tedy zimní tretry takové výhody, aby se za ty peníze vyplatily? A jaké jsou ty od Fiziku?






Design
Po objednání přijde naprosto klasická krabice, ve které ale bohužel není žádný vak na přenášení či něco podobného. Ve chvíli, kdy boty vyndáte, vás na nich pravděpodobně nic nepřekvapí. Vypadají jako bežné silniční tretry. Je tu ale samozřejmě jeden hlavní rozdíl. Jsou zvýšené, aby pokryly prostor okolo kotníku a uvidíte rovněž velmi tvárný a dobře zateplený jazyk, který je na pevno přidělán k botě nejen ve spodní části, ale i po stranách. Tomuto typu konstrukce se říká vyplazený jazyk. Neměl bych u něho strach o životnost při stahování jako u klasických letních treter, jelikož stejně jako boty působí velmi robustně. Jak jazyk, tak vrchní zateplená část je tvořena polyuretanem.

Překvapí vás poměrně dobrá tuhost, kterou již na první osahání velmi dobře ucítíte. Na zimní tretry samozřejmě není potřeba dávat karbonovou podrážku, a proto zde nalezneme nylonovou. Ta navíc na rozdíl od karbonu lépe izoluje a udrží vám více tepla. Fizik jí má pojmenovanou R5. Bota se dopíná pomocí jednoho BOA kolečka v kombinaci s páskem na suchý zip.
Dle výrobce je asi 75% boty tvořeno s Gore-Tex membránou, což je vrstva mezi vrchní textilií a podšívkou, která zabraňuje průchodu vody. K designu tedy víceméně nemám co říct. Je to prostě tretra, která vypadá hezky, ale vyloženě nenadchne. O to ale v zimě samozřejmě nejde. Funkčnost je samozřejmě na prvním místě.
Závity na šrouby na kufry jsou nepohyblivé. Jsou na pevno na jednom místě a nastavovat polohu kufrů musíte jedině přes podložky v nich. Upřímně řečeno to ale stačí a já osobně s tím vůbec nemám problém. Když zvolíte správnou velikost bot, bude vám to jistě v nějaké pozici vyhovovat. Fizik ostatně tvrdí, že je to z důvodu, aby se uvnitř udrželo co nejvíc tepla. I proto zde logicky nenajdeme větrací otvory v podrážce.

Pocit z nošení
První co vás na botě při nasazení překvapí je, že se do nich opravdu velmi hezky obouvá. Ačkoliv jsou mohutnější, očko na patě resp. na zadní částu u achillovky v nazouvání velmi pomáhá. Uvnitř jsou chlupatou fleecovou podšívkou krásně zateplené a vy vklouznete do něčeho neskutečně příjemného. Překvapivě mi sedly velmi dobře, ačkoliv mám poměrně široké nohy. Pocit po nasazení bych přirovnal k botám na běžky. Ono je to vlastně to samé, akorát s kufry na podrážce. Ta je příjemně a tak akorát tuhá, jak jsem již popisoval u vzhledu. Fizik její tuhost hodnotí na škále od 1 do 10 číslem 6. To je sice samozřejmě relativní, nicméně v porovnání se všemi tretrami, které jsem kdy měl na sobě, bych udělil asi podobné hodnocení. Ostatně si i myslím, že na zimní jízdu je příliš velká tuhost spíše na škodu. Za mě tedy značka ideál.

Co však již značka ideál není, je prostor okolo vršku kotníku. Mám pocit, že kdyby byly tretry o 1-2 cm vyšší a lépe doléhaly, velmi by to pomohlo zvýšení tepelného komfortu a ještě o něco lépe zabránilo pronikání vody dovnitř. Díry vznikají zejména vpředu a vzadu, dle toho, jakým směrem se pohybuje vaše noha. Samozřejmě boty udrží venku výrazně víc vody než letní, avšak zbytečně to kazí jinak téměř nepropustnout tretru. Jakmile projedete kalužemi nebo jedete za mokra, nic se vám dovnitř nedostane. Deštík však vrškem najde nějakou cestu. Ne moc, ale trochu ano. Není to však nic hrozného. Dobře tento problém navíc vyřeší třeba kotníkové návleky, které jsou určeny k přetáhnutí právě přes okraj treter nebo klasických návleků. Vysoušení pak samozřejmě trvá déle než u nezateplených. To je však vlastnost, se kterou se musí počítat u všech.
Tepelný komfort je vynikající a upřímně řečeno mě velmi příjemně překvapil. V teplotách pohybujících se lehce nad nebo okolo 0 °C jsem neměl problém ani při delším výjezdu. Při teplotách pod bodem mrazu pak rovněž nemáte problém. Zde velmi záleží na vlastnostech toho, kdo tretry vozí. Já osobně vydržím zimy hodně a tak jsem byl velmi spokojený. I když ale zimu opravdu nesnesete, rozhodně se vám nestane, že by vám nohy namrzly. Maximálně ucítíte ztrátu úplného tepelného komfortu, ale rozhodně nehrozí to, že byste domů dojeli s necitlivými prsty, které sice bolí když mrznou, ale o to víc když rozmrzají. To asi ostatně známe všichni, kdo jezdíme v zimě ve velkém. Překvapil mě rovněž dobrý odvod potu. Nohy se mi vůbec nezapařovaly. Zásluhu na tom nese Gore-Tex membrána, která zvládne odvést vodní páru, ale kapalnou vodu nepropustí.

Jak už jsem zmiňoval ohledně oblasti nad kotníkem, docela okolo ní táhne, jelikož tretry nejsou tak vysoké, jako návleky. Velmi tedy záleží na tom, co máte za oblečení. Já jsem zvyklý v teplotách do nula stupňů jezdit pouze v letních kraťasech, návlecích na nohy a ponožkách. Proto mi právě v oblasti, kde již není návlek přes holeň a lýtko, ale ještě zde nezačíná bota, bylo pocitově lehce chladněji. Po chvíli jízdy to ale přestanete vnímat nebo se zahřejete tak, že to není problém. Jakmile pak vozíte termoprádlo, což u mě začíná v teplotách pod nulou, nenarazíte na žádný tepelný diskomfort. Jde tedy o to, mít správně doladěné oblečení. Jak jsem už ale říkal, 1 nebo 2 cm navíc by neuškodily.
Je tu pak samozřejmě ještě jedna kategorie, která je už do extrémů. Když přes takové boty nasadíte ještě návleky, troufám si říct, že teploty do -15 °C budou hračka. Jak jsem ale již zmiňoval, je to velmi individuální a navíc jsem to neměl šanci vyzkoušet. Taková zima je u nás přecijen asi tak jednou nebo dvakrát do roka a na Sněžce bohužel nebydlím. Návleky však pomohou v jednom případě, a to je déšť. Pokud je vyloženě deštivo, doporučil bych je vzít, jelikož díky tomu nepropustíte do tretry vodu ani vrchni částí a nehrozí vám tak, že se dostane dovnitř, ale ven už ne. O to větší pak bude chlad.
Dotahování
Co se pevnosti dotažení týče, byl jsem lehce skeptický. Mám rád, když jsou na tretrách dvě kolečka, protože s jedním kolečkem nemám rozhodně tak dobré zkušenosti. Tyto boty mě ale příjemně překvapily. Tím, jak jsou měkké na vršku, a to včetně jazyka, je lze i jedním kolečkem velmi hezky stáhnout. Jedná se o kolečko s označením L6 od BOA. Není to rozhodně tak dobrá řada jako Li2, nicméně pro použití na zimní botě je snad i lepší. Utahujete standardně a po větších krocích, avšak povolujete jen vytažením. Krokovat zpátky nelze. To sice lze brát jako nevýhodu, avšak na druhou stranu je kolečko zase větší a v rukavicích se to díky tomu ovládá lépe. Pásek na suchý zip pak rovněž pomůže a celkově to funguje dohromady moc hezky.

Závěr
Celkově bych to shrnul tak, že za cenu pohybující se od 4,5 do 6 tisíc dostanete boty, které svůj účel plní naprosto skvěle. Rozhodně mají nějaké mouchy, přičemž myslím zejména hůře utěsněný vršek s tendencí k profukování a průsaku vody. Je to ale snadno řešitelný problém. Co se tepelného komfortu nohou a celkového pocitu z nošení týká, nemám prakticky co vytknout. Rozhodně jsem očekával něco lepšího než jsou návleky, ale i tak mě to velmi příjemně překvapilo. Osobně bych tedy řekl, že pokud v zimě jezdíte hodně, taková investice se vám vyplatí a nebudete vynaložených peněz litovat. Tyhle od Fiziku jsou za mě ideální do sušších a velmi chladných podmínek, kde vám poskytnou opravdu vynikající teplo a pohodlí. Drobnou výhodou je taky jednoduchost oblékání oproti návlekům. Prostě vezmete boty a jdete. Každá ušetřená vteřina se u už tak dlouhého zimního balení počítá. Navíc, když vás třeba tlačí blížící se tma. Taky jsou velmi lehké a pocitově se při nošení hodně blíží letním botám. Do typické anglie bych je ale netahal.

Při výběru velikosti se řiďte zhruba podle čísla, které má vaše noha. Není potřeba brát větší, než máte běžně. Rozhodně je ale samozřejmě důležité boty vyzkoušet a zjistit, co mi vyhovuje.