Officine Mattio - poslední opravdová Itálie?
22/05/2025
Máloco patří k Itálii tak, jako cyklistika. Trh sice válcují obří hráči z Německa, USA a Asie, ale dát kolu duši, příběh a historii umí jen a pouze tento středomořský národ. Bohužel i zde však mnoho značek zvolilo cestu outsourcování výroby do zahraničí. To nemusí být nutně špatně, ale je to minimálně škoda skrz mírnou ztrátu oné osobitosti.
.jpg)
Zní to, jako by takových kol měli dělat tuny. Opak je však pravdou. Roční limit se zastavil na čísle dva tisíce. Dva tisíce a konec. Kol tedy nevyjede z továrny a lakovny mnoho, ale i přesto sotva stíhají. Zejména proto, že každý rám musí opravdu ručně projít mnoha kroky - zejména pak při lakování. Mimochodem to je zde bezpříplatkové v základních schématech. Pokud se jich držíte, můžete si zvolit jakoukoliv barevnou kombinaci, včetně nejrůznějších mramorů a podobně. Máte tak téměř nekonečné možnosti customizace. Ta pak dále pokračuje i ve výběru osazení.
.jpg)
.jpg)







.jpg)
Nic takového ovšem neplatí pro Officine Mattio. Tato značka se sídlem v Cuneu i nadále zůstává věrná domácímu produktu. Své karbonové rámy tak stále vyrábí přímo v Itálii. I lakování pak probíhá nedaleko od centrály. Dle slov jednoho ze zakladatelů se původně jednalo o lakovnu dílů pro moto techniku, které své rámy svěřovali. Postupem času však celou lakovnu odkoupili a zaměřili pouze na svá kola.
Zní to, jako by takových kol měli dělat tuny. Opak je však pravdou. Roční limit se zastavil na čísle dva tisíce. Dva tisíce a konec. Kol tedy nevyjede z továrny a lakovny mnoho, ale i přesto sotva stíhají. Zejména proto, že každý rám musí opravdu ručně projít mnoha kroky - zejména pak při lakování. Mimochodem to je zde bezpříplatkové v základních schématech. Pokud se jich držíte, můžete si zvolit jakoukoliv barevnou kombinaci, včetně nejrůznějších mramorů a podobně. Máte tak téměř nekonečné možnosti customizace. Ta pak dále pokračuje i ve výběru osazení.
.jpg)
Hotový a nabarvený rám totiž putuje přímo do dílny, kde mechanici osadí kolo přesně dle zvolené specifikace. Samozřejmě se bavíme o jakékoliv sadě od velké trojky - Shimano, Sram, Campagnolo. V "základní" specifikaci je běžně i kombo (samozřejmě být nemusí), kde můžete neomezeně volit napříč výrobci a rozměry. To samé sedlovka a kola. Záplety jsou opět v základu karbonové přímo od Officine. Můžete volit mezi 38 mm a 50 mm variantou a taky mezi klasickým a zvlněným profilem. Kola mají vnitřní šířku 21 mm a váhu kolem 1550 g v 50 mm verzi, což jsou poměrně hezké a moderní parametry. Samozřejmě jsou připraveny na bezduše. Pokud by vás nezaujaly, tak pochopitelně můžete zvolit cokoliv jiného od dalších výrobců. Nejčastěji třeba moderní dánská kola Polymer Workshop, Vision či Zipp.
.jpg)
To ale trošku předbíháme. Nejprve musíme samozřejmě vůbec zvolit model. Pokud vynecháme ocelové, speciální ráfkové a gravel rámy, tak nám zůstane to nejzajímavější - tři karbonové modely. Na první pohled podobné, avšak zásadně rozdílné. Officine se drží spíše klasického stylu. Žádné šílené ploché tvary, aero prvky a podobně. Popsal bych kola jako "klasická vrchařská". Opak je však pravdou. Jedná se o velice moderní rámy!

Asi nejoblíbenější a nejuniverzálnější je model Lemma. Pojmenován je po zhruba 7 km dlouhém stoupání u Cunea. A ač se zdá, že by mělo jít o vrchařský model v portfoliu, tak zdání klame. Tohle kolo je určené do všech terénů jako univerzál. Extrémně lehké, tuhé, pohodlné a agresivní. Nízká hlavová trubka, integrovaný zámek sedlovky, sražené sedlové vzpěry a velká průchodnost. Vzhled je subjektivní, ale mně se to prostě líbí! Moderní aero kola mám taky rád, ale u většiny mi přijde, že se brzy okoukají a rychle zestárnou. Tento styl mi svou univerzálností přijde trvanlivý. Mimo jiné i proto jsem si ho sám vybral. Konkrétně ve variantě RT - což zde značí vyšší verzi rámu. Lehčí, tužší a pochopitelně i výrazně dražší.

Zda zvolit variantu RT nebo 3.0 (tak je pojmenována základní verze) je otázka spíš toho, že to "musím mít". I základní varianta je totiž na úrovni topmodelů jiných značek, zejména v ohledu váhy a tuhosti. Pro zajímavost, tato verze má ve velikosti 54 luxusních 820 g. RT je pak ještě mnohem zajímavější. Zde má rám ve stejné velikosti dokonce 640 g. To už je opravdu šílená hodnota. Kolu tím ale vůbec nebylo ubráno na tuhosti nebo pohodlí. Ba naopak! Tuhost je zde jedna z nejlepších, kterou jsem měl možnost zažít. Pohodlí samozřejmě není jako u kol, které si na tom zakládají a na svědomí ho tady má spíš kulatá sedlovka, objemné pláště a řídítka. Důležité však je, že v součtu to dělá neuvěřitelně příjemné a vyvážené kolo.

Druhým modelem v nabídce je OM1. Opět nabízený ve dvou variantách. Tento model je považován za ten nejvíc endurance. Musím však znova zopakovat, že nabídka značky je poměrně netypická a nezvyklá oproti konkurenci. Co by jinde bylo závodní, je tady endurance. Zpátky ke kolu - vytrvalostní model OM1 je opět kulatý, ale tentokrát s masivnějším rámem, vyšší hlavovou trubkou a klasickým zámkem sedlovky, který přináší ještě větší prostor pro pružení.

Třetím a neméně zajímavým modelem je SL. Zde už se konečně bavíme o onom nejvíc vrchařském a tuhém modelu značky. Na katalogové fotce působí subtilně, ale naživo jsou trubky zploštěné, "rozpláclé" a tím pádem i extrémně tuhé. Toto je opravdu nejspíš to nejtužší kolo, které jsem měl možnost zkusit. K tomu klasický zámek sedlovky, klasické sedlové vzpěry atd. Old school jako vyšitý... Akorát, že vůbec!

Přes klasický vzhled samozřejmě všechny modely drží moderní standardy. Pevné osy, kotoučové brzdy, velká průchodnost, kompletně vnitřní vedení, líbivé designy atd. Onu italskou duši zde navíc přidávají detaily, které jinde nenajdete. PRODOTTO IN ITALIA na řetězové vzpěře, další italské nápisy na pevných osách, zadní stavbě a rámovém trojúhelníku. Kartička s podpisem zakladatele u každého kola a mnoho dalších drobností, které dodají to něco navíc.

Cenovka je samozřejmě vyšší, ale je to daň za exkluzivitu, ruční práci a to, že budete mít něco, co nikdo jiný. Když však přihlédneme k bezpříplatkovému lakování, osazení i možnosti jet například navštívit lakovnu, není to už vůbec tak drastické. Pokud by vás zajímalo víc a nebo jste si chtěli udělat výlet do Itálie, tak se na nás neváhejte obrátit na webu www.cycli.cz.
Můžete se také podívat na některé z našich videí:
Můžete se také podívat na některé z našich videí: