Konec extrémní aerodynamiky? UCI přitvrzuje pravidla!
13/06/2025
Na právě probíhajícím Critériu du Dauphiné značka Factor poprvé ukázala nový revoluční prototyp silničního kola. Na to velmi rychle zareagovala Mezinárodní cyklistická unie, která téměř okamžitě přispěchala s novou sadou pravidel. Většina z nich reguluje délky a míry na kole. Většina zákazů se týká aerodynamických prvků, které v poslední době vzbuzují mnoho zajímavých debat. Všechna níže zmíněná pravidla vzejdou v platnost 1.1.2026.
Šířka vidlice
Jako reakce na nový prototyp kola Factor
UCI omezila velikost rozteče vidlice i zadní stavby. U vidlice
Mezinárodní cyklistická unie stanovila maximální vnitřní rozteč na 115 mm. U
zadní stavby nesmí vnitřní šířka překročit hranici 145 mm. Toto opatření
by mělo zabránit tomu, aby vznikaly podobná kola jako je to od Factoru. To, zda
prototyp britské značky splňuje nová pravidla, stále není jasné. S jistotou ale
víme, že se toto kolo bude pohybovat na limitu.
Šířka řídítek
V rámci aerodynamiky řídítka patří mezi jedno z nejpropíranějších témat. Doposud byla jejich minimální šířka stanovena na 350 mm. Od nového roku ale tato hodnota stoupne o celých 5 centimetrů, tudíž všechna řídítka budou muset měřit alespoň 400 mm. Jde ale o vnější hodnotu, tudíž samotné páky budou moct být výrazně blíž. Zde UCI ustanovila, že páky budou muset mít mezi sebou mezeru alespoň 320 mm.
Výška ráfku
Ke zlepšení aerodynamiky přispívá i zvyšování ráfků. A i to bude od začátku příští roku regulováno tak, aby nedocházelo ke zbytečnému nahánění se za jednotkami wattů, na úkor bezpečnosti závodníků. I proto UCI od nového roku povolí pouze ráfky s výškou do 65 mm.
Časovkářské helmy
Dalším prvkem, snažící se snižovat odpor závodníkům jsou helmy. Některé týmy začaly v této sezóně používat časovkářské helmy na běžné hromadné závody. Tomu bude ale od 1.ledna 2026 konec, jelikož UCI zakazuje používání časovkářských helem na běžných závodech s hromadným startem. Mezinárodní cyklistická unie toto pravidlo bude vymáhat tím, že jasně rozdělí helmy na dvě kategorie - běžné a časovkářské.
Mechanický doping
Poslední z nových pravidel se jako jediné netýká aerodynamiky. Již delší dobu probíhají kontroly toho, jestli jsou závodní kola čistě na lidský pohon. V tomto ohledu UCI přitvrzuje a umožňuje svým komisařům neočekávané kontroly. Navíc byly zavedeny finanční odměny pro ty, kteří dají úspěšný tip na mechanický doping.
Co říkáte na tato nová pravidla?
zdroje:
bikeradar.com
cyclingnews.com