Loading...
Konec extrémní aerodynamiky? UCI přitvrzuje pravidla!

Konec extrémní aerodynamiky? UCI přitvrzuje pravidla!

13/06/2025

Na právě probíhajícím Critériu du Dauphiné značka Factor poprvé ukázala nový revoluční prototyp silničního kola. Na to velmi rychle zareagovala Mezinárodní cyklistická unie, která téměř okamžitě přispěchala s novou sadou pravidel. Většina z nich reguluje délky a míry na kole. Většina zákazů se týká aerodynamických prvků, které v poslední době vzbuzují mnoho zajímavých debat. Všechna níže zmíněná pravidla vzejdou v platnost 1.1.2026.


Šířka vidlice

Jako reakce na nový prototyp kola Factor UCI omezila velikost rozteče vidlice i zadní stavby. U vidlice Mezinárodní cyklistická unie stanovila maximální vnitřní rozteč na 115 mm. U zadní stavby nesmí vnitřní šířka překročit hranici 145 mm. Toto opatření by mělo zabránit tomu, aby vznikaly podobná kola jako je to od Factoru. To, zda prototyp britské značky splňuje nová pravidla, stále není jasné. S jistotou ale víme, že se toto kolo bude pohybovat na limitu.


Šířka řídítek

V rámci aerodynamiky řídítka patří mezi jedno z nejpropíranějších témat. Doposud byla jejich minimální šířka stanovena na 350 mm. Od nového roku ale tato hodnota stoupne o celých 5 centimetrů, tudíž všechna řídítka budou muset měřit alespoň 400 mm. Jde ale o vnější hodnotu, tudíž samotné páky budou moct být výrazně blíž. Zde UCI ustanovila, že páky budou muset mít mezi sebou mezeru alespoň 320 mm.


Výška ráfku

Ke zlepšení aerodynamiky přispívá i zvyšování ráfků. A i to bude od začátku příští roku regulováno tak, aby nedocházelo ke zbytečnému nahánění se za jednotkami wattů, na úkor bezpečnosti závodníků. I proto UCI od nového roku povolí pouze ráfky s výškou do 65 mm.


Časovkářské helmy

Dalším prvkem, snažící se snižovat odpor závodníkům jsou helmy. Některé týmy začaly v této sezóně používat časovkářské helmy na běžné hromadné závody. Tomu bude ale od 1.ledna 2026 konec, jelikož UCI zakazuje používání časovkářských helem na běžných závodech s hromadným startem. Mezinárodní cyklistická unie toto pravidlo bude vymáhat tím, že jasně rozdělí helmy na dvě kategorie - běžné a časovkářské.


Mechanický doping

Poslední z nových pravidel se jako jediné netýká aerodynamiky. Již delší dobu probíhají kontroly toho, jestli jsou závodní kola čistě na lidský pohon. V tomto ohledu UCI přitvrzuje a umožňuje svým komisařům neočekávané kontroly. Navíc byly zavedeny finanční odměny pro ty, kteří dají úspěšný tip na mechanický doping.

Co říkáte na tato nová pravidla?

 

zdroje:

bikeradar.com

cyclingnews.com

Václav Halás
halasv17@gmail.com

Ano, taky zbožňuji cyklistiku, jako všichni, kteří navštěvují tenhle web. Ale pozor, některé její odvětví mám radši než ty ostatní. Sám jsem závodníkem a rád se porovnávám s ostatními v...

Václav
Halás
halasv17@gmail.com

Ano, taky zbožňuji cyklistiku, jako všichni, kteří navštěvují tenhle web. Ale pozor, některé její odvětví mám radši než ty ostatní. Sám jsem závodníkem a rád se porovnávám s ostatními v...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů