JE TOTO VŮBEC JEŠTĚ ZVLÁDNUTELNÉ?! DETAILNÍ INFO O TRASE TOUR DE FRANCE 2024!
12/11/2023
Start ve Florencii, dojezd bez vítězného oblouku a popíjení šampaňského, očekávaný souboj 4 hvězd celkového pořadí ve 4 zemích a pohořích, pokus o rekord v počtu vyhraných etap, strach nahánějící štěrkové úseky a nejen to. Výčet hlavních lákadel 111. ročníku nejslavnějšího závodu světa, Tour de France, je široký. Pojďme si trasu společně projít ve třech článcích, etapu po etapě.
1. Florencie -> Rimini (kopcovitá)
Spousta legendárních italských závodníků. Nikdy však start v jejich rodné zemi. To se změní již 29. června 2024, kdy Grand Départ zavítá do toskánského města renesance - Florencie. Hned tato etapa však nebude pouhou oťukávačkou. 206 kilometrů a 3800 výškových metrů jsou parametry, za které by se rozhodně nemusela stydět kdejaká horská etapa. Po 30 kilometrech úvodní roviny najedou jezdci do stoupání na vrchol Colle Tre Faggi (12,5 km při 5,1%).Dále následuje sjezd a stoupání, které zavede peloton na Sella di Raggio o parametrech 7,1 km při 6%. Poté přijde nejtěžší část etapy, ve které závodníci na 50 km okusí Colle de Barbotto (5,8 km při 7,6 %), San Leo (4,6 km při 7,7 %) a Monte Titano (4,2 km při 6,6 %). Za posledním zmíněným kopcem přijde závěrečné stoupání. Do vnitrozemského státu San Marino (7,1 km při 4,8%). Dále už jen sjezd a cíl v přímořském letovisku Rimini.
2. Cesenatico -> Bologna (kopcovitá)
Na 75 rovinatých kilometrech budou moci závodníci rozhýbat nohy po předešlém náročném dni a připravit se na shluk zahřívacích kopců, po kterých následuje krátké, ale velmi náročné stoupání na Toranello (1,2 km při 12,8%). Následuje sestup do Imoly, města známého především svým okruhem a závody F1. Stoupání Botthegino di Zocca (1,9 km při 6,8%) a Montecalvo (2,7 km při 7,7%), přecházející ve sjezd do Bologně. Dále před samotným cílem na peloton ještě čeká dvojí projetí 19 km okruhu s kopci San Luca (1,9 km při 10,6%) a Montalbano (1 km při 5,4%), které odděluje 1,5 km sjezd. Poté už jen dojezd do cíle.
3. Piacenza -> Turín (rovinatá)
Etapa, ve které si sprinteři spraví chuť. Trasa vede Pádskou nížinou z východu na západ a měří dlouhých 229 km. To z ní dělá nejdelší etapu tohoto ročníku. Závěrem bude sprint v Turíně. Překoná již tady Mark Cavendish legendárního Eddyho Merckxe?
4. Pinerolo -> Valloire (horská)
Peloton čeká přejezd z Itálie do Francie. Že to nebude snadné, potvrzují celkové parametry - 3800 výškových metrů na 138 km. Ještě před hranicí čeká na závodníky vrchol Sestriere (7 km při 7,2%). Dále už následuje sjezd do Francie, ,,menší“ stoupání Col de Montgenèvre (8,3 km při 5,9%) a jedno z nejnáročnějších stoupání ročníku – Col du Galibier. (23 km při 5,1%). To jsou parametry stoupání, které vrcholí ve výšce 2642 m.n.m a mnozí si ho jistě mohou pamatovat z ročníku 2022, kdy na tomto kopci útočící Jonas Vingegaard vyšťavil Tadeje Pogačara a na dalším vrcholu ho obral o žlutý dres.
Následný sjezd do vesnice Valloire však mohou znát i fanoušci MTB. A to zejména kvůli sjezdařskému umění, které tu předvedl Tom Pidcock v následující etapě stejného ročníku, jenž zakončil etapovým vítězstvím na Alpe d’Huez. Obhájí Tom Pidcock své sjezdařské schopnosti a vyhraje tuto etapu? Ať už to dopadne jakkoliv, s jistotou můžeme říct že toto bude jedna z nejlepších etap!
Pověstný Pidcockovův sjezd si můžete připomenout zde:
5. Saint-Jean-de-Maurienne -> Saint-Vulbas (rovinatá)
Pokud po předchozí etapě zbyde sprinterům dostatek sil (nepravděpodobné :D), tohle bude etapa pro ně! Závod opustí Alpy směrem na západ. Závěrečný sprint se uskuteční ve městečku Saint-Vulbas na západním břehu řeky Rhôny nedaleko Lyonu.
6. Mâcon -> Dijon (rovinatá)
Další den, další sprinterská etapa. Velmi malé převýšení na 163 km slibuje čerstvost závodníků a zajímavý sprint. Pro jezdce na celkové pořadí bude navíc tato etapa vhodná k regeneraci před následující, velmi důležitou časovkou.
7. Nuits-Saint-Georges -> Gevrey-Chambertin (časovka)
25 km a 300 výškových metrů. To je porce, která čeká závodníky v první ze dvou časovek. V krajině Burgundského vína vystoupají na kopec s názvem Côte de Reulle-Vergy (1,5 km při 6,5%), následovaný pokračujícím mírným 4 km stoupáním před sjezdem do Chambolle-Musigny. Poté už jen rovinatý souboj s odporem vzduchu až do cíle.
8. Semur-en-Auxois -> Colombey-les-Deux-Églises (kopcovitá)
Na prvních 50 km si jezdci užijí Côte de Vitteaux (3,2 km při 5,8 %), Côte de Villy-en-Auxois (2,7 km při 5,4 %) a Côte de Verrey-sous-Salmaise (3,6 km při 5,2 %). Dalších 50 km pokračuje mírně zvlněným terénem až ke Côte de Sainenoge (1,5 km při 7,1%), Côte de Bay-sur-Aube (2,7 km při 4,7 %) a Côte de Giey-sur-Aujon (1,4 km při 7,2 %). 44 km zbývajících do cíle v Colombey-les-Deux-Églises bude okořeněno opět zvlněným terénem a Côte de Euigneix (2,2 km při 4,5%). V této etapě si tedy klasikáři rozhodně přijdou na své a bude na co koukat!
9. Troyes -> Troyes (kopcovitá/štěrkovitá)
Závěrečná etapa prvního „týdne“ před prvním volným dnem. Etapa ve které se dá bezpochyby celý závod ztratit. Na jezdce čeká přibližně 2000 výškových metrů na 199 km, z toho 32 km po štěrku! Do prvního prašného úseku najede peloton na 47. km. Následuje stoupání Côte de Bergères (1,7 km při 5,2 %). Druhý štěrkový sektor přijde v kopci Côte de Baroville (2,8 km při 4,8%). Po kterém na 95. km jízdy čeká závodníky nejtěžší úsek trasy této etapy, kde se na 36 km nachází 4 štěrkové úseky a 3 stoupání.
Tím však etapa nekončí. Do konce zbývá ještě dalších 7 štěrkových úseků, chvíle oddechu a poslední gravel úsek 10 km před cílem. Předvede Tadej Pogačar svoji všestrannost? Nebo přijede alespoň na první týden před olympijským závodem v XCO Mathieu van der Poel a zúročí svoje zkušenosti ze Strade Bianche a Paris-Roubaix? Zazářit však rozhodně může i někdo jiný. To, kdo se stane vítězem není jisté. Jedno však je. Bude to velice atraktivní etapa na sledování!
Takto vypadá první týden Staré dámy. Následuje den oddechu, který rozhodně přijde vhod celému pelotonu. Zároveň tu ukončíme první část našeho rozboru. Na jeho pokračování se můžete těšit už příští týden!