Jak uložit bike k zimnímu spánku
17/11/2025
Zima rozděluje cyklisty na několik skupin-mimo jiné i podle strategie. Jedni nasazují širší pláště, oprašují gravel a jezdí dál, jiní dávají svému letnímu stroji klid – zasloužený servisní spánek po měsících věrné služby. A právě pro ty druhé přichází chvíle, kdy nestačí jen opřít kolo do sklepa a zapomenout na něj. Správné zazimování není úkon navíc, ale pojištění, že se na jaře nerozjedete s vrzáním a korozí namísto ladného švihu.
Vyčistěte s maximální pečlivostí
Začněte sprchou. Ne pro vás, ale pro kolo. Bláto, prach a sůl jsou nenápadní sabotéři, kteří přes zimu dokážou napáchat více škody, než se zdá. Ideálně použijte jemný proud vody, kartáček na převody, hadr na dosušení. Až bude rám čistý, podívejte se na zoubek pohonu – řetěz, kazeta, převodníky i kladky si zaslouží odmaštění, vysušení a novou vrstvu maziva.
Promazání a kontrola spojů
Teď přichází chvíle důkladného proklepnutí. Promažte řetěz, ložiska i klouby odpružení. Hlavové složení, náboje a střed zkontrolujte, zda nemají vůli. Vyplatí se projet šroub po šroubu, čep po čepu – drobné povolení dnes je zrezlý problém za pár měsíců. Odpruženým vidlicím a tlumičům není od věci dopřát servis. Zvláště pokud patříte k těm, kteří to během sezóny příliš neřeší.

Správné uložení vašeho miláčka
Kolo se nejlépe vyspí tam, kde je sucho a klid – garáž, sklep s větráním nebo roh bytu. Vyhněte se vlhkosti a mrazu. Pláště nechte nahuštěné na provozní tlak, kolo zavěste nebo postavte na stojan. Přehodit přes rám prodyšný obal není rozmar, ale prevence proti prachu i nechtěným škrábancům.
Elektrokola a baterky
Pokud máte elektrokolo, nenechte baterii mrznout. Vyjměte ji, uložte v suchu při pokojové teplotě a držte v nabití zhruba na půl. Dbejte na to, aby kontakty zůstaly suché. Pokud jste fajnšmekr, neškodí ani vrstva izolačního gelu. Stejně lze postupovat u baterií v řazení, tlumičích či kdekoli na kole:). Na jaře tak nebude hrozit oxidace ani ztráta kapacity.
Opětovné probuzení
Na jaře by měl být návrat do sedla otázkou minut. Dofoukněte pláště, otřete prach, přemazejte řetěz, vyzkoušejte brzdy a řazení. Pokud jste čepy a spoje zkontrolovali už při zazimování, kolo vás přivítá v kondici a bez překvapení.