Loading...
Celou sezónu odjezdí na prototypech?! Trek Factory Racing DH mění filosofii!

Celou sezónu odjezdí na prototypech?! Trek Factory Racing DH mění filosofii!

09/02/2025

Od roku 2019 závodil tým Trek Factory Racing DH prakticky na sériových kolech. Nyní je ale potřeba se posunout dál a tak ve spojených státech začali vyvíjet kolo nové. A fabrický tým na jeho prototypu bude jezdit celou sezónu a přitom se pokusí umisťovat na nejvyšších příčkách.




Standardně by se prototypy maskovaly. To však ale nově neplatí. Všichni, kdo budou nový prototyp založený na rámu Session, jezdit, nebudou nic skrývat. Vše bude možné si v průběhu sezóny prohlédnout a hlavně vnímat, jak se kolo v čase vyvíjí.

A proč k celému tomuto rozhodnutí došlo? Trek používá ve vývoji jezdce. Ať už se jedná o silničáře, cross-countristy, enduristy, downhillisty a nebo kohokoliv jiného. Není pochyby, že se jedná o nejlepší jezdce na světě. Při závodech však nemohli doposud používat prototypové vybavení a museli čekat až na finální verzi v sériové výrobě. Tím přicházeli o vlastně tu nejlepší techniku, kterou by mohli mít. Nyní je tak jednoznačné, že to co budou sedlat, bude jednoznačně tím nejrychlejším možným.




Inženýr Treku Dylan Howes, který vede vývoj nové generace MTB, řekl že je to jako u Formule 1. Tam totiž týmy přichází prakticky v každém závodě s různými vylepšeními auta, které se tak stává konkurenceschopnější či nikoliv. Je to prostě nejen závod jezdců, ale i inženýrů. Obdobně to tak platí i u sjezdového závodění a kolo na začátku sezóny nebude stejné jako na konci.




K otázce jestli se jezdci nepřipravují o vítězství kvůli technice došlo ke konci minulé sezóny na světovém poháru v Mont-Sainte-Anne, kde Lachie Stevens-McNaba skončil druhý o pouhých 0,062 vteřiny. On sám se v průběhu roku několikrát umístil na stupních vítězů. Jak ho ale dostat na ten stupínek nejvyšší?




Problémem u sjezdového kola Session je ten, že se svou konstrukcí s High-Pivotem je sice extrémně stabilní ve vyšších rychlostech a na příčných překážkách, avšak nechce se mu příliš zatáčet.

Práce na novém prototypu tak začaly na podzim minulého roku a tím hlavním, co se změnilo je uložení čepu, které se dá nastavit do 3 výškových poloh. Díky tomu lze nastavit kolo v závislosti na trati buď více do rychla, nebo naopak více do agility. Rovněž se také experimentuje s karbonovými řetězvými a sedlovými vzpěrami a tvary trubek.




„Pokaždé, když s týmem testujeme a vyvíjíme nové kolo, oni říkají: 'Skvělé, můžeme si ho vzít?'. A my na to: 'Jo, ale až za rok a půl, až to nové kolo uvedeme na trh,'“ popisuje problém Dylan Howes. "Tohle je způsob, jak říct: ‘Dobře, zapomeňme na sériovou výrobu. Pojďme jim dát to, co potřebují teď a hned.“




„Myslím, že reakce jezdců je velmi pozitivní, protože mohou získat přesně to, co hledají. Takže místo toho, abychom se snažili najít rovnováhu: 'Dobře, tohle funguje docela dobře pro všechny'. Můžeme říct: 'OK, Lachie má přesně to, co chce. Matt Walker má to, co mu vyhovuje.' Může to být stejné, ale velmi pravděpodobně se budou trochu lišit.

Pro běžného spotřebitele se tak všechno mění zásadně. Dost pravděpodobně si totiž vítězná kola světového poháru nebude moci objednat, jelikož budou prostě a jenom prototypem. Zároveň i kola co vyjdou do výroby, nemusí být nutně funkční pro běžného, byť třeba i nadměrně dobrého sjezdaře. Mohou totiž fungovat jen na opravdovém limitu, kam se drtivá většina lidí nikdy nepodívá.

Myslíte, že je to toto cesta jak dosáhnout vítězství a zrychlit vývoj nových kol?

Zdroj fotografií: Trek Factory Racing DH
Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů