Basso Sempre Veloce: Rychlost, pohodlí a styl v jednom balení
20/01/2025
K čemu je rychlé kolo, pokud je nepohodlné a nevydržíte na
něm sedět celý den? Podobnou otázku si položili inženýři z italské firmy
Basso a na světě je nové SV – Sempre Veloce – rychlé kolo vyplňující mezeru
mezi závodními speciály a all-road koly. Novinka nabízí lepší aerodynamiku, větší
průchodnost plášťů a s tím spojené pohodlí. Nově jsou k dispozici dvě varianty
kombo řídítek a odolnější hlavové složení.
Basso je italská rodinná firma s více než 45 lety
zkušeností. Jejím zakladatelem je Alcide Basso, mladší bratr mistra světa z roku
1972 Marina Bassa. Alcide začínal stavět nejprve ocelová kola v roce 1977
doma, později s nástupem hliníku jako nového materiálu se firma zvětšovala.
Dnes firma nabízí několik silniční a gravel kol nejen pro výkonnostní cyklisty,
ale také pro e-bikery.
Nové trendy si žádají nový rám
Nové Sempre Veloce navazuje na model Diamante SV. Jejich
vzhled je na první pohled stejný, ovšem proběhly změny, které kolo posouvají na
novou úroveň. Rám má nové profily trubek, což zmenšilo přední siluetu kola o 16
% a tedy vylepšilo i aerodynamiku kola. Zároveň se přepracovala i maximální průchodnost
plášťů na nových 35 mm oproti původním 32 mm. Na první pohled se tři milimetry
mohou zdát zanedbatelné, ale v době, kdy bylo představeno Diamante SV,
bylo zvykem vozit šířku pláště 28 mm, dnes už i profesionálové sahají po „dvaatřicítkách“.
Navíc je kolo stavěné primárně pro nadšené cyklisty, kterým jde v první řadě
o svižnou jízdu, ale potrpí si i na větší komfort než profíci.Nové profily Sempre Veloce (zdroj: bassobikes.com)
Ke komfortu přispěla i spolupráce s bike-fittingovou společností 4Performance, která do vývoje přinesla analýzu biomechaniky a ergonomie. Výsledkem je tedy lehce pozměněná geometrie, která přináší větší pohodlí nám wannabe závodním cyklistům. Konkrétně se jedná o zkrácení sedlové trubky, která v kombinaci se zámkem sedlovky 3B Clamp „pochytá“ vibrace, a zvýšení stacku, které přináší uvolněnější pozici.
S komfortem většinou nebývá spojována nízká váha, ovšem
u nového SV je udávaná hmotnost rámu 780 gramů ve velikosti 53 (pro postavu 172
až 180 cm). Vidlice pak váží 370 gramů, což ve výsledku činí rámový set s hmotností
1150 gramů a podle Basso se jedná o nejlehčí set aero kola.
Dva kokpity na výběr
Společně s novým rámem byl představen i kokpit Fuga,
který v nabídce doplňuje již ověřenou Levitu. Oba kokpity jsou samozřejmě
karbonové a jsou uzpůsobené pro vnitřní vedení brzdových hadic, jak je dnes
zvykem. Fuga je novým přírůstkem do fungujícího ekosystému komponentů Basso,
takže lze nyní kolo konfigurovat pomocí různých kombo řídítek bez potřeby
měnění podložek pod představcem. Původní
Levita je k dispozici ve variantách 40 cm, 42 cm a 44 cm v horním úchopu,
přičemž mají 4° flare. Nová Fuga má pouze jeden rozměr, a to 37 cm v horním
úchopu a díky 6° flaru nabízí dolní úchop 40 cm. Možné délky představce jsou u
obou modelů od 90 do 130 milimetrů, Fuga nyní nabízí i možnost kratšího 80mm
představce. Hmotnost obou kokpitů se pohybuje kolem 310 g v závislosti na
zvolené kombinaci.
Nové kombo Basso Fuga (zdroj: bassobikes.com)
Inovací v systému řízení je i nové ložisko hlavového
složení, u kterého Basso udává třikrát delší životnost. Zvýšená výdrž zajistí
logicky menší náklady na údržbu, která je u kokpitového řešení náročnější.
Designy líbivé. Výbavy topové. Ceny přiměřené?
Jelikož vzhled silničních kol je u mnohých na prvním místě
dalo si Basso s novými designy, dle mého názoru, opravdu záležet. K výběru
jsou hned čtyři barevné varianty. Nejklasičtější černé provedení s názvem Pure
Black nabídne lesklý lak, pod kterým je viditelná struktura karbonu. Z opačné
strany spektra je varianta Burano White s matným povrchem. Pro zastánce
barevnějších designů je varianta Viola Galaxy, která tvoří při dopadu
slunečních paprsků „chameleon“ efekt s modrofialovými odstíny. Poslední
barvou je design pojmenovaný Rosso Vivo. Ten kombinuje černou barvu s prosvítajícím
karbonem a chromovou barvu, navíc je doplněn o červené detaily. Specialitou tohoto
designu je možnost řídítek Fuga rovněž v chromovém provedení.
Ve výbavě se na ničem nešetřilo a nejlevnější specifikací je 12rychlostní
Ultegra s karbonovými koly DT Swiss ERC 1600 s cenou 7 949 euro.
Dále je možné kolo osadit nejvyšší sadou Dura Ace, pro milovníky bezdrátu jsou
tu sady SRAM Red a Campagnolo SuperRecord. Zapletená kola je pak možné měnit za
Fulcrum Sharq, případně Campagnolo Bora WTO. Rovněž platí, že kolo je možné nakonfigurovat
dle vašich preferencí, a kromě zmíněných barev a komponentů si můžete pohrát s délkami
klik, nebo s rozměry kombo řídítek. V nabídce je i samostatný rámový
set, ke kterému je za cenu 4 999 euro dodávána sedlovka a řídítka.
Barva VIOLA GALAXY (zdroj: bassobikes.com)
Ceny pro český trh zatím oficiální distributor zatím nezveřejnila, ale dá se předpokládat, že v základní výbavě bude kolo dostupné za přibližně 190 tisíc a v topových výbavách okolo 280 tisíc. Nejbližším konkurentem jsou pravděpodobně značky další italské značky Colnago, Pinarello a Willier. Colnago C68, které je podobně navrženo s ohledem na cyklisty amatéry, stojí přibližně o 35 tisíc víc. U Pinarella a Willieru se ceny pohybují přibližně podobně jako u Bassa, ale je nutné dodat, že jejich rámy nejsou vyráběné a lakované v Itálii.
Suma sumárum Basso představilo kolo, které by mělo pomoci
amatérským cyklistům získat rychlost za udržení komfortu, což na závodních strojích
může být náročnější. Pro většinu jezdců však nebude rozhodující, zda na tomto
kole získají několik sekund k dobru. U tohoto kola jde primárně o to, že jezdci
nabízí pocit luxusu a zároveň příjemného svezení. Navíc k čemu by vám bylo
rychlé kolo, které nevypadá tak dobře jako nové Basso Sempre Veloce.
zdroj: bassobikes.com