Actofive I-TRAIN 32: První sériový 32" full, který si můžete koupit
12/12/2025
Německý butikový výrobce Actofive se stal první značkou na světě, která uvedla na trh sériově vyráběné celoodpružené kolo určené výhradně pro 32palcová kola. To, co původně vzniklo jako zakázka pro inženýry DT Swiss určená k testování a vývoji 32" kol, se ukázalo jako natolik životaschopné, že se Actofive rozhodlo nabídnout platformu i veřejnosti. Model I-TRAIN 32 přichází s cenou 6 990 € (cca 175 000 Kč) za rám a nabízí široké možnosti nastavení geometrie i zdvihu.
Celý projekt odstartoval specifickým požadavkem společnosti DT Swiss. Jejich vývojový tým potřeboval platformu, na které by mohl v reálných podmínkách testovat chování 32" kol. Jak uvedl Nils Verhoeven, vedoucí projektového managementu DT Swiss, chtěli se vyhnout chybám, které se objevily při přechodu z 26" na 29" kola.
Podmínky se totiž změnily. Ráfky jsou širší, traily rychlejší a brzdné síly vyšší. Potřebovali rám, který nebude jen svařenou sestavou trubek, ale bude odpovídat modernímu pojetí geometrie. Actofive dodalo výsledek v rekordním čase a spolupráce ukázala, že dává smysl i pro koncového zákazníka.
Typické CNC frézování Actofive
Srdcem kola je rám vyrobený technologií typickou pro Actofive. Nejde o svařované trubky, ale o dvě poloviny kompletně CNC frézované z bloků hliníku 7075-T6, které jsou následně slepeny průmyslovým lepidlem. Tato metoda umožňuje velmi přesnou kontrolu nad materiálem. V nejtenčím bodě má stěna rámu tloušťku pouhý 1 mm, což je u tohoto typu konstrukce fascinující údaj. Navzdory masivním rozměrům se hmotnost rámu (bez tlumiče) zastavila na 3,55 kg, což je vzhledem k materiálu a velikosti kola velmi dobrá hodnota. Rám je připraven na vedení kabeláže vnitřkem, vnějškem nebo jejich kombinací, což ocení zejména domácí mechanici.
Geometrie a flip-chip
I-TRAIN 32 se bude vyrábět pouze ve dvou velikostech - S2 a S3. Zadní zdvih je možné nastavit v rozmezí 120 až 140 mm. Zakladatel Actofive Simon Metzner si uvědomoval, že u takového experimentu musí být rám co nejpřizpůsobitelnější. Klíčovým prvkem je flip-chip na spodním úchytu tlumiče, který nabízí tři polohy nastavení výšky středu a celkové geometrie: LOW, MEDIUM a HIGH.
Jezdcům to umožňuje ladit chování kola podle toho, zda preferují stabilitu, nebo větší obratnost. Pokud by dvě 32" kola byla příliš, rám oficiálně podporuje i mullet konfiguraci s 29" kolem vzadu.
U rámů S2 a S3 je udávaný skutečný reach 455 mm a 495 mm. Simon však raději pracuje s pojmem „efektivní“ nebo „pocitový“ reach. Důvod je jednoduchý. Vyšší stack a představec s negativním sklonem výrazně prodlužují celkový pocit z pozice jezdce. Pokud bychom tyto hodnoty posuzovali stejně jako u klasického rámu pro 29" kola, působily by ve skutečnosti delší, než čísla naznačují.
Proto Simon uvádí upravené, pocitové hodnoty. U velikosti S2 přibližně 485 mm a u S3 zhruba 525 mm. Tyto čísla podle něj lépe odrážejí skutečnou jízdní pozici a to, jak se rám chová v praxi.
Verdikt a dostupnost
Actofive I-TRAIN 32 není kolo pro masy, ale důkaz inženýrské odvahy. S cenou téměř 175 000 Kč za samotný rám a s nutností shánět specifické komponenty, jako jsou vidlice či pláště, které jsou zatím spíše raritou, jde o hračku pro technologické nadšence.
Je to však poprvé, kdy si může kdokoli koupit plnohodnotný 32" trail bike, aniž by musel experimentovat se svařováním v garáži.
Zdroj: actofive.com